Tort cataif cu capsuni


Prima rețetă din categoria #mamagătește este un tort cataif cu budincă și căpșuni. Rețeta asta este complet diferită de originalul Kadayif sau Katayif turcesc. Îmi doresc cu ardoare să ajung în Turcia și să mănânc acest desert, însă din ce am citit pe wikipedia, denumirea corectă e Kanafeh și este specific țărilor din Levant, cele situate la Est de Marea Mediterană ce includ Turcia, Siria, Iordania, Israel și Palestina. O vacanță în statele arabe este de ceva timp prezentă în wishlist-ul meu. 
Până una alta, continui să savurez tortul pe care mama mi-l face încă de când eram mică. Presupun că ea habar nu avea că blatul pe care îl cumpăra din magazine este tradițional bucătăriei turcești și se gătește cu fistic și alte nuci (hmm, sau poate știa? Trebuie să o întreb). Originalitatea și-a spus cuvântul aici, ea folosindu-se de ce avea prin cămară și frigider pentru a-mi face un desert răcoritor. La fel ca mine, merge pe principul rapid și gustos. 

Ingrediente:
- un blat cataif (îl găsiți în diverse magazine la secțiunea de blaturi ptr torturi sau la bucătăria internațională)
- 1 l lapte
- 500 g zahăr
- lămâie
- vanilie
- budincă de vanilie Dr. Oetker sau budincă de casă
- 200 g căpșuni 
- frișcă (noi am folosit smântână, lapte și zahăr pudră, dar puteți bate o cutiuță de friscă lichidă)
- ness și cireșe pentru decor

1. În primul rând trebuie să cumperi blatul cataif, dar am văzut că există și tăiței foarte subțiri care se folosesc la acest desert. Eu nu am văzut încă (de fapt nici n-am căutat), dar am în plan să reproduc rețeta originală kadayif, așa că voi căuta acei tăiței. 

2. Pune laptele la fiert și topește în el zahărul și vanilia.
Pe ambalajul blatului este indicat să folosești pentru însiropat un 1 litru de lapte și un kg de zahăr, insă ni s-a părut foarte mult, așa că am redus cantitatea de zahăr la jumătate. Daca îl vrei mai dulce, poți folosi 750 g de zahăr sau chiar un kilogram. 
Stoarce aprox o pătrime dintr-o lămâie în laptele călduț, apoi toarnă-l peste blatul de tăiței. Mama lasă blatul în ambalajul în care îl cumpără deoarece se însiropează bine datorită marginilor mai înalte. E foarte convenabilă varianta asta, dar îl poți transfera foarte ușor într-o tava, asta înainte de a turna laptele peste el. 


3. Lasă-l aprox jumătate de oră, până când tăițeii absorb laptele. 

4. Între timp poți face budinca. Este super simplu de făcut, iar toate indicațiile le găsești pe spatele plicului. Dacă ai timp, poți încerca și o budincă de casă din lapte, ou (gălbenuș), zahăr, făină, unt și diverse arome. Așează budinca fierbine peste blatul însiropat. 


5. Cât timp mama se ocupa de blat, eu făceam poze și pregăteam căpșunile. Le-am spălat și tăiat în 2 sau 4, în funcție de mărimea lor, apoi le-am asezat peste budincă înainte să se răcească complet. In felul acesta au făcut priză foarte bine. 


6. Am lăsat tortul să se răcescă complet pentru câteva ore, iar seara, chiar înainte să ne culcăm, ne-am ocupat de frișcă. Mama nu prea folosește frișca lichidă, spre deosebire de mine, ci preferă metoda old school. A amestecat o smântână grasă cu puțin lapte pentru a-i da o consistență mai lichidă, a mixat totul pentru aprox 4 minute, mai întâi la o viteză mai mică (timp în care a pus treptat in frișcă jumătate de plic de zahăr pudră), apoi la viteză mare. Gustul mi-a plăcut foarte mult, e chiar mai bună decât frișca la cutie.
Am pus frișca întru-un poș și am ornat tortul, iar în mijloc am pus câteva jumătăți de cireșe. L-am ținut la frigider până a doua zi când am presărat deasupra puțin ness, iar apoi l-am savurat împreună cu familia. 






0 comentarii:

Trimiteți un comentariu